Friday, January 16, 2015

İnceleme: Marslı/The Martian


Kitap: Marslı
Orijinal Adı: The Martian
Yazar: Andy Weir
Yayıncı: İthaki Yayınları
Goodreads Puanı: 4.36 (56.162 oy)
Sayfa Sayısı: 416

Altı gün önce, Mark Watney Mars'a ayak basan ilk insanlardan biriydi. Şimdi ise, orada ölmesi neredeyse kesin.

"Çok uzun zamandan beri okuduğum en iyi kitap. Zeki, eğlenceli ve gerilim dolu. Marslı, bir romandan isteyebileceğiniz her şeye sahip."
-Hugh Howey, Wool serisinin yazarı-

"Sürükleyici… Defoe'nun Robinson Crusoe'su sanki daha zeki biri tarafından yazılmış gibi."
-Larry Niven, Hugo, Nebula ve Locus ödüllü Halka Dünya romanının yazarı-

"Bu kitap tam da benim gibi okuyucuların seveceği türden."
-John Scalzi, Yaşlı Adamın Savaşı serisinin Hugo ve Locus ödüllü yazarı-

"Andy Weir'in yazdığı Marslı şimdiye kadar okuduğum en iyi bilimsel bilimkurgu romanı. Bu romanı -başka bir kitap hakkında hiç böyle bir şey söylemedim- edebi anlamda da elden bırakmak mümkün değil." 
-Dan Simmons, Hugo ödüllü Hyperion serisinin yazarı-

"Marslı aklımı başımdan aldı!"
-Ernest Cline, Başlat romanının yazarı-

"Aksiyon ve uzay macerasının kusursuz bir karışımı."
-Library Journal-



Kimsenin dilinden düşmeyen, çıktığı gibi büyük yankı uyandıran, Goodreads'te 2014'ün en iyi bilim-kurgu romanı seçilmiş olan Marslı, sonunda benim de kitaplığımda duruyor.

Herkes kitabı çok beğendiğinden dolayı, ben de okumak için oldukça heyecanlıydım. Ancak kitap elime geçtikten sonra biraz beni korkuttu, çünkü olumsuz bir sürü yorum görmeye başlamıştım. En sonunda, kendi fikrimi oluşturmak adına, geciktirmeden okuyayım dedim.

Mark Watney, Marsa gitmeyi başaran şanslı bir astronot. Aslında o, bir makine mühendisi ve aynı zamanda bir botanist! Mars'a yolculukları sırasında, gemileri bir kaza yapıyor ve mürettebatın geri kalanı sağ salim Dünya'ya dönerken, Mark Watney, yaralı bir şekilde Mars'ta tek başına kalıyor. Dahası, diğer herkes, onu öldü biliyor. Şimdi Mark, hayatta kalmak için elinden gelen her şeyi yapmak zorunda.

Marslı, keyifle okunan, eğlenceli bir kitap. Aslına bakarsanız, bu biraz ironik. Malum, eğer kitaba büyük bir pencereden bakarsanız yaşanan her şey tüyler ürpertici. Kocaman bir gezegende mahsur kalmış bir adam. Tek başına. Ve şanssız Mark, orada, aklınıza gelebilecek bütün sorunlarla karşılaşıyor...

Kitap güzel, gayet hoş başladı; ne var ki biraz ilerleyince umutsuzluğa düşürdü aynı zamanda. Dedim ki, tek bir adam, tek bir mekan, dört yüz sayfa nasıl böyle ilerler?! Ama merak etmeyin, yazar her şeyi düşünmüş. Eğer böyle bir kaygınız varsa, hemen kurtulun; çünkü işler her sayfada daha da ilginçleşiyor.

Bazıları, kitap fazla "bilimsel" olduğu için sıkıldığını söylemişti, bundan dolayı kitap boyunca sayfalar süren, okunması zor makaleler falan bekledim; ama sonuç bu olmadı neyse ki! Kitabın beni zorlayan, "ne, nasıl, o ne terimi ya?" dedirten bir yanı da olmadı, fakat sanırsam bu bana mahsus. Her ne kadar sayısal çıkışlı olmamama rağmen, fenle ilgili yazılar okumayı (özellikle de içinde uzay varsa) seven biriyim; bu yüzden bir sorun teşkil etmedi hiç. Eğer siz, bu tarz şeyleri okumaktan haz etmiyorsanız kitabı alırken düşünün derim. Zira Marslı, baştan sona önünüze teknik bilgilerle çıkıyor.

Aslında, kitap güzel ilerledi, gerçekten güldürdü falan da ortalara doğru da böyle biraz heyecanımı kaybeder gibi oldum. Bunun sebebi ortada aşırı bir kurgunun bulunmamasıydı. Yani, evet, kesinlikle ama kesinlikle yazara hayran oldum; kendisi çok başarılı ve bana kalırsa konuyu çok güzel işlemiş. Fakat yine de, bazı yerlerde dudak bükmekten kendimi alamadım. Çünkü, kitapta ne olacağını az çok biliyoruz. Sadece, nasıl olacağını bilmiyoruz. 

Kitap sürekli problem, çözüm; problem, çözüm şeklindeydi. Bundan dolayı ortada inanılmaz bir senaryo var denemez; ama yine de o problemleri ve çözümleri "vay be" diyerek okuyorsunuz. Eğer aranızda uzaya gidecek arkadaş varsa, yanınıza alacağınız ilk şey bu kitap olsun; Mark Watney uzayda karşılaşacak bütün sorunları ve nasıl üstesinden geleceğini size anlatıyor. Ayrıca kendisi, çok da güzel bir karakter. Zaten kitaptaki her karakter iyi yaratılmıştı bana kalırsa. Mark da espri anlayışı tavan olan, azimli, kurtulma iç güdüsü çok yükseklerde olan bir arkadaşımız.

Sonuç olarak, eğlenceli, güldüren, beğendiğim bir kitap oldu Marslı. Kitapla ilgili tek noksanı da belirttim zaten. Eğer bilimsel bir bilim-kurgu okumak isteyeniniz varsa, öneriyorum. Şimdi yeni kitaplara atılma zamanı benim için...

Mutlu günler!


No comments:

Post a Comment