Monday, December 26, 2016

Haruki Murakami'ye ve Onun Kitaplarına Neden Aşığım?



En sevdiğim yazarları soracak olsanız, ilk onu saymakta zorlanacağım bir gerçek. Yine de şunu biliyorum ki, bu yazarlar arasında Murakami'ye kesinlikle yer vereceğim.


Murakami benim ilahım, ustam, ruhumdan bir parça.
Edebiyatın dibe vurmaması için dua ettiğim şu yıllarda hala edebiyat yapabilen bir kişilik.
Murakami sabah dörtte kalkıp işe başlayan bir manyak. Onun kadar takıntılı bir insan olmasam da ikimizin de ortak yönleri var: O da benim gibi bir sinemasever, kedi aşığı ve oldukça farklı bir müzik zevki var. Bir caz bara sahip olmasından bahsetmiyorum bile.
Yani anlayacağınız, kendisi de kitapları da keşfedilmeye değer.



Üslup
Bir romancının beni etkilemesi için öncelikle iyi bir kaleme sahip olması gerekir. Basit ve üstünkörü bir anlatımı da tercih etmem; aynı zamanda yazarın beni detaylara boğmasından da hoşlanmam. Ne mi kaldı geriye? Özlü bir anlatım. İşte Murakami'nin yaptığı da bu. Murakami, okuduğunuzda içinizden bir şeyler koparacak bir kaleme sahip, yine de ağır kitaplar yazdığını söylenemez. Sonuçta kendisi çağdaş edebiyat yapıyor ve bunun da hakkını veriyor.


Konular ve Karakterler
Yazarın beni kendisine aşık etmesinin asıl sebebi, okuduğum her kitabında kendimden bir parça bulmuş olmamdı. Özellikle Renksiz Tsukuru Tazaki'nin Hac Yılları ve İmkansızın Şarkısı bu yönleriyle beni kendilerine hapsetmişlerdi.
Konu çeşitliliği olsa da, hemen her romanında aşk, arkadaşlık ya da yalnızlık bulunuyor. Yani içeriğine baktığınızda herkes için uygun bir kitabını bulmak mümkün. Yine de çoğu kitabı on altı yaş altına hitap etmiyor.
Her ne kadar büyülü gerçekçiliği işlese de, tanıdık karakterler bulmak mümkün. İlginç tiplemelere yer verdiği gibi içimizden insanlar da barındırıyor.


Japon Kültürü ve Batı'nın Sentezi
Globalleşmiş dünya nedeniyle Batı kültürüyle iç içeyiz. Murakami de Batı kültürüne olan hayranlıkla büyümüş ama yine de bir ayağı Japonya'dan ayrılamamış.
Japon aile ve düşünce yapısı ve Tokyo kitabın zeminini oluştururken yazar, hikayelerini Batı müziği ve bilgisiyle örüyor. Zaten müzik, bu kitaplarda sık sık karşılaşacağınız bir öge. Klasik ve caz gibi pek çok müziği ele alıyor Murakami, hem de ustalıkla.


Sonuç olarak şunu söyleyebilirim ki Haruki Murakami, beni anlayan, zor zamanlarımda yanımda olan ve benimle hikayelerini paylaşan bir dost gibi. 


1 comment:

  1. Sinemasever, kedi aşığı, farklı bir müzik zevki ve kitapları:)..Ben de Haruki Murakami kitaplarına aşığım :)

    ReplyDelete